Hans-Peter Baars (WBG) en Thierry van der Weide (VOWA) spreken de mensen toe. © Foto Erna Faust/Fay Quant

„Ik stond laatst te stuiteren op de brug toen een te zware vrachtwagen voorbij reed.” © Foto Erna Faust/Fay Quant

Het is een welkome en vooral lekkere afleiding tussen al het boren en hakken door: afgevaardigden van de Westfriese Bedrijvengroep (WBG) en Vereniging Ondernemend Waterland (VOWA) kwamen woensdag 110 broodjes kroket brengen naar wegwerkers die de brug van de A7 bij Purmerend onder handen nemen. Het is hard werken want de komende weken moeten er 25.000 gaten geboord worden.
„We zijn zo blij dat jullie dit doen”, zegt Hans-Peter Baars tegen een handjevol werklui. Dit zijn de harde werkers die in weer en wind op de inmiddels beruchte brug op de A7 staan te zwoegen. In een zeer korte tijd moet aan de westkant van de snelweg 25.000 gaten geboord worden, om die later te vullen met wapeningsstaal. Zij kunnen wel een – al dan niet vegetarisch – broodje kroket gebruiken, vinden Hans-Peter Baars (WBG) en Thierry van der Weide (VOWA). Hun verenigingen hebben zich er met succes voor ingespannen dat de werkzaamheden een paar maanden korter duren.

Hans-Peter Baars: „We zijn blij dat jullie dit werk doen.”© Foto Erna Faust/Fay Quant

Deze woensdag zijn er ongeveer 120 mensen aan het werk op de brug, zegt projectmanager Jorine Knüppe. En zij hebben niet veel tijd te verliezen. De broodjes kroket met een klodder mosterd worden dan ook snel in elkaar gezet, sommige wegwerkers lopen etend naar buiten. Anderen nemen een extra broodje mee voor de collega’s die zelfs geen tijd hebben om naar de keet af te dalen.

De 110 broodjes en kroketten komen uit Purmerend.© Foto Erna Faust/Fay Quant

Medewerkers die wat meer tijd hebben, blijven even zitten. Het gesprek gaat al snel over de te zware vrachtwagens die over de verzwakte brug rijden. De wegwerkers doen hun best de brug te onderzoeken en klaar te maken voor de werkzaamheden, en toch rijden er dagelijks honderden wagens overheen die meer dan 25 ton wegen, de gewichtsbeperking die Rijkswaterstaat heeft ingevoerd.

 

„Laatst was er eentje die meer dan 50 ton woog”, weet een van de werkmannen. „Die reed voorbij en ik stond te stuiteren. Dat voel je echt.” Recent zijn er nog twee weegbruggen geplaatst zodat de politie sneller de controles kan uitvoeren. De afgelopen dagen gingen tientallen chauffeurs op de bon die te zwaar beladen over de brug reden.

„Er zijn veel ogen op ons gericht.”© Foto Erna Faust/Fay Quant

Projectmanager Knüppe is te spreken over het verloop van de werkzaamheden tot nu toe. „Er zijn veel ogen op ons gericht. Maar de mensen die hier aan het werk zijn, zijn juist enthousiast en erg gemotiveerd. En het helpt dat de files meevallen.”

Even een broodje tussendoor.© Foto Erna Faust/Fay Quant

Dat het wel hard werken is, bevestigt Gert van Concept Ingenieurs. Hij en zijn collega’s onderzoeken dag en nacht waar de brug gebreken vertoont en waar de extra bewapening hard nodig is. „We doen dit niet voor onze lol”, zegt hij met een tweede broodje kroket in zijn hand. „Maar het gaat erg goed. De brug is in een andere tijd ontworpen, waarin er minder rekening werd gehouden met zoveel en zo zwaar verkeer. Dat er schade is en extra bewapening welkom is, is wel duidelijk.”

Waar Van der Weide een paar maanden geleden nog kon mopperen over deze werkzaamheden, spreekt hij nu juist de waardering uit voor de gemeente Purmerend en Rijkswaterstaat. Misschien dat de WBG en VOWA in de zomer nog een keer iets lekkers komen uitdelen.

„Eigenlijk moeten we ook zoiets doen voor alle mensen die thuiswerken en op andere manieren rekening houden met de werkzaamheden”, zegt Van der Weide. „Want zij helpen ook mee. Ik zie mensen die zwoeren nooit de auto uit te gaan, nu ineens met de fiets naar afspraken gaan. Dat is toch geweldig?”

Back To Top