Rijkswaterstaat zwicht voor ondernemers: de werkzaamheden aan het viaduct van de A7 bij Purmerend duren nog maar vijf maanden.

Als we langer wachten, zitten we nog meer in de ellende

Dit artikel geschreven door Robert Jan van der Woud verscheen op 11 november 2023 in het Noord-Hollands Dagblad.

De overlastperiode door de werkzaamheden aan het viaduct van de A7 over het Noordhollands Kanaal bij Purmerend kan teruggebracht worden van bijna acht naar vijf maanden. Volgens Rijkswaterstaat is dat mogelijk door efficiënter te werken. Ondernemers blijven zich zorgen maken dat er een verkeerschaos ontstaat op en rond de snelweg, ook al is die periode nu ruim twee maanden korter.

Purmerend Rijkswaterstaat, de gemeente Purmerend en de ondernemers willen eendracht uitstralen, bleek vrijdagmiddag tijdens een persconferentie over de op handen zijnde renovatie van de snelwegbrug over het Noordhollands Kanaal bij Purmerend. De wegbeheerder van de A7 schuift met twee personen aan in de persoon van omgevingsmanager Harold Hansen en hoofdingenieur-directeur Tjeerd Roozendaal. Wethouder Coen Lageveen voert het woord namens de gemeente Purmerend. De Westfriese Bedrijvengroep is aanwezig met Hans-Peter Baars en Henk Vlaming, de Waterlandse ondernemers, verenigd in de VOWA, worden vertegenwoordigd door Thierry van der Weide.

Rijkswaterstaat heeft goed nieuws. Werd twee weken geleden nog aangekondigd dat de renovatie van de brug over het kanaal acht maanden in beslag zou nemen – van maart tot oktober – nu blijkt dat die periode met ruim twee maanden kan worden verkort. De start van de werkzaamheden staat nu gepland voor 1 april, en de klus moet uiterlijk op 1 september voltooid zijn. ,,We hebben een snellere variant kunnen bedenken en er twee maanden vanaf kunnen snoepen’’, zegt Roozendaal.

Beter stroomlijnen

Hoe is dat mogelijk? Alle partijen noemen de naam van Ruud van ’t Hek, de directeur van het gelijknamige funderingsbedrijf in Zuidoostbeemster. Hij kan al meer dan een jaar niet met zijn zware materieel over het viaduct: in oktober vorig jaar werden er tekortkomingen vastgesteld aan de constructie, en sindsdien geldt er een gewichtsbeperking voor vrachtverkeer zwaarder dan 30 ton. Van ’t Hek en andere vertegenwoordigers van de transportbranche zijn al een jaar in overleg met RWS over de problemen bij het viaduct.

In maart lanceerde hij al een een alternatief plan om de brug aan de onderkant te verstevigen, zodat het verkeer gewoon door kon rijden tijdens de werkzaamheden. Dat plan vond geen gehoor bij de wegbeheerder. Een voorstel om efficiënter te werken bij het herstel, door bijvoorbeeld in ploegendiensten te werken en de benodigde werkzaamheden beter te stroomlijnen, vond eerder deze maand wel gehoor. In plaats van vier maanden per weghelft kan de klus daarmee in tweeënhalve maand per weghelft worden geklaard, hopen alle partijen.

Dat de brug opgeknapt moet worden, staat buiten kijf. Die werd in de jaren 70 aangelegd, en sindsdien is de hoeveelheid verkeer enorm toegenomen. Roozendaal spreekt van ’ernstige slijtage’ en een ’forse ingreep’ die nodig is. ,,De degeneratie zou zich heel snel verder kunnen ontwikkelen. Als we langer wachten, zitten we nog meer in de ellende.’’ Rijkswaterstaat richt zich op een methode waarbij van bovenaf duizenden gaten in het beton worden geboord, waarin extra wapening wordt aangebracht. Of er bij de bouw van de brug, een halve eeuw geleden, iets mis is gegaan, wordt niet helemaal duidelijk.

Volgens de aanbesteding is er sprake van ’te weinig wapening in de dragende tafelconstructie’ tijdens de bouw en realisatie van de brug. ,,Als we hem nu zouden bouwen, hadden we andere keuzes gemaakt’’, zegt Harold Hansen. Hoe dan ook: het is niet verantwoord meer om de brug te laten zoals die is. Roozendaal: ,,Het heeft een schok en een schrik veroorzaakt in de regio. Maar de veiligheid staat voorop.’’

Miljoenenschade

Die schok kan voorzitter Hans-Peter Baars van de Westfriese Bedrijvengroep beamen. ,,We zijn enorm geschrokken van wat ons te wachten staat.’’ De transportsector heeft al een jaar te maken met de gewichtsbeperking, en die wordt tijdens de werkzaamheden nog verder aangescherpt. ,,Die impact wordt nog groter. En de maatschappelijke kosten van de werkzaamheden zijn enorm.’’ Harde cijfers noemt hij liever niet, maar het gaat om miljoenen euro’s per dag. Dat de werkzaamheden met meer dan twee maanden kunnen worden bekort, vindt hij dan ook goed nieuws.

De lobby van het bedrijfsleven heeft daar zeker aan bijgedragen, is zijn overtuiging. Vorige week nog was minister Harbers van verkeer op bezoek in West-Friesland, en die hintte er toen al op dat de klus sneller geklaard zou kunnen worden. ,,Ik ben blij met het persoonlijke commitment van de minister. Wij wilden van hem horen dat hij zijn stinkende best zou doen, en dat gebeurt.’’ Baars hoopt dat de werkzaamheden in een nog hogere versnelling kunnen als er een aannemer gevonden is voor de werkzaamheden. Daarover wordt in december de knoop doorgehakt.

Thierry van der Weide kijkt nadrukkelijk naar de Waterlandse situatie. Hij ziet nu al wat het gevolg is van zwaar verkeer dat vanwege de gewichtsbeperking zijn weg zoekt door Purmerend en het achterland: de N244 en N247. ,,De wegen worden aan gort gereden. We moeten proberen om de vijf maanden door te komen. Dat betekent flink op de blaren zitten. Deze renovatie moet gebeuren, maar wel zo snel mogelijk.’’

Het zijn zorgen die de Purmerendse wethouder Coen Lageveen deelt. ,,Wat brengt dit teweeg? En wat gaat er in Purmerend zelf gebeuren?’’ Sluipverkeer zal vermoedelijk zijn weg door Purmerend zoeken om de opstoppingen op de A7 te vermijden. ,,Mensen zullen minder de auto moeten pakken. En de intercity gaat stoppen op het station in Purmerend.’’

Alternatieven

Rijkswaterstaat hoopt dat tijdens de werkzaamheden zoveel mogelijk weggebruikers naar alternatieven zullen zoeken. Thuiswerken, reizen met het openbaar vervoer, of zelfs met de fiets of e-bike. Als niemand zijn of haar gedrag aanpast, leidt dat tot dagelijkse files van twee uur in de ochtend- en avondspits. Dat kan teruggebracht worden tot 40 minuten als 20 procent van de automobilisten de auto laat staan. Eerder suggereerde Hansen nog dat dat lastig wordt. Vrijdag noemde hij die 20 procent ’een uitdaging’ maar wel haalbaar. ,,Elke forens minder is meer ruimte op de weg.’’ Die langere treinen op het spoor tussen Hoorn en Amsterdam komen er wat RWS betreft zeker. Minister Harbers zet daar ook op in, weet Roozendaal. Tijdens de werkzaamheden aan de A7 is werk aan het spoor in Noord-Holland uit den boze.

Aannemer

Rijkswaterstaat is momenteel op zoek naar een aannemer die de werkzaamheden gaat verrichten. De aanbesteding loopt op 27 november af. Daarna worden de biedingen bekeken. De verwachting is dart op 20 december bekend wordt gemaakt welk bedrijf de opdracht in de wacht sleept.

Back To Top