Op de Zaanse bedrijventerreinen Noorderveld en Molletjesveer is het initiatief genomen om de mobiliteit efficiënter en duurzamer te organiseren.

Iedereen zijn eigen auto? Elke leverancier zijn eigen bezorgdienst? Onzin. Als vervoer opnieuw uitgevonden moest worden, zou het heel anders gaan. Daarom gaat de Green Business Club Zaanstad het met zoveel mogelijk partijen in Noorderveld en Molletjesveer heel anders aanpakken.

Iedereen ziet het in zijn eigen straat gebeuren. Voor elke deur staat minstens een auto en meestal staan ze stil. Pakjeskoeriers rijden af en aan, vaak komen er verschillende bezorgers naar hetzelfde adres. Allemaal overbodig ruimtegebruik en onnodige kilometers.

Op een bedrijventerrein gebeurt hetzelfde maar dan nog een paar tonen hoger. Ondernemer Dick Dekker wil dat het anders gaat. Als deelnemer in de Business Club heeft hij partners gevonden in mobiliteitswethouder Gerard Slegers en duurzaamheidsadviseur Paul Hoffschult. Met z’n drieën proberen ze rond het Noorderveld een manier van denken te introduceren die in Zaanstad niet bestaat.

Waarom voor een proef in het Noorderveld is gekozen, is dagelijks te zien. De bereikbaarheid in het noorden van Zaanstad loopt tegen zijn grenzen aan en dan komen er nog 650 nieuwe woningen bij.

Het begint deze zomer eenvoudig. Een deel van de 4.500 werknemers in het gebied krijgt een elektrische fiets aangeboden om uit te proberen. In het woon-werkverkeer is eenvoudig winst te boeken, weet Hoffschult.

,,Van alle werknemers kan 45 procent met de fiets komen. Zij wonen binnen een afstand van vijftien kilometer. Toch pakt de helft van die groep de auto. We hebben gemerkt dat een deel overstapt zodra je hen laat kennismaken met de e-bike. En zelfs dat een deel van de mensen die geen elektrische fiets koopt, na de kennismaking toch blijft fietsen.’’

De grote klapper moet komen van de hub, een soort centrum op de Samsonweg. Nu nog een veld waar het onkruid kniehoog staat, maar over drie jaar is het de poort van en naar de bedrijven. De grote vrachtwagens die je nu nog overal ziet, hebben straks nog maar een adres aan te doen in het Noorderveld: de hub. Vandaar gaat het vervoer verder in kleine elektrische busjes en andere schone vormen van vervoer.

Nieuwe logistiek vraagt om een nieuw soort denken. Slegers: ,,Je moet elkaar niet als concurrenten zien maar als kans om sterker te worden. Voor een app bijvoorbeeld, moeten vervoerspartijen bereid zijn noodzakelijke gegevens te delen. Dat geldt hier op het bedrijventerrein straks ook. Een ondernemer die zijn spullen via de hub betrekt, moet er niets op tegen hebben dat anderen zien met wie hij zakendoet. Hij krijgt er ook iets voor terug. Samenwerken is goedkoper en het is gewoon goede reclame als je aan duurzaamheid doet.”

Over maximaal vijf jaar moet de hub er staan. Behalve een groot logistiek centrum, wordt het een oplaadplek voor fietsen en deelauto’s. Maar ook voor een broodje moet je er terecht kunnen. En wie weet wat nog meer. Als het aan Green Business Club Zaanstad ligt wordt ook het onderwijs bij deze vorm van verduurzaming betrokken. Dekker wil studenten naar het Noorderveld om nog veel meer mogelijkheden uit te werken.

Back To Top